Lojalność, słowo często słyszane i wypowiadane przez nas w różnych sytuacjach życiowych, nabrało ostatnio jeszcze jednego znaczenia odnoszącego się do kupujących w sieci, czyli Klientów sklepów internetowych. Wszystkie z nich prześcigają się w pomysłach, jak sprawić, by ich Klienci byli wobec sklepu wierni. Składając zamówienie, często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że zostajemy wmanipulowani poprzez różnego rodzaju akcje promocyjne, bonusy, programy lojalnościowe.
Prowadzą je już niemal wszyscy sprzedawcy, a my czerpiemy z nich płynące korzyści. Przyjrzyjmy się zatem, na co możemy natrafić robiąc zakupy.
ZACHĘCENIE DO ZAŁOŻENIA KONTA: każdy sklep internetowy przy okazji robienia w nim zakupów zapyta nas, czy chcemy dokonać ich jako gość (zakup jednorazowy), czy jako klient. Jeżeli decydujemy się na tę drugą opcję, to musimy założyć swoje konto w danym sklepie. Pozwoli ono nam na wiele rzeczy: śledzenie swoich zamówień, wgląd do ich historii, dostawaniu informacji drogą elektroniczną o wszelkich nowościach, promocjach itp. Zwykle, aby zachęcić nas do jego założenia, sklep oferuje w zamian różnego rodzaju bonusy: punkty na start, nagrody... Zwykle opłaca nam się założenie takiego konta, które nic nie kosztuje, a można zawsze coś dostać.
WYMIANA ZŁOTÓWEK NA PUNKTY: kupując produkty i płacąc za nie określoną kwotę dostajemy od sprzedawcy punkty. Ilość tych punktów odpowiada określonej ilości złotówek widniejących na rachunku do zapłaty. Za zebrane w ten sposób punkty możemy wybierać sobie nagrody zamieszczone w specjalnym katalogu . który udostępnia dany sklep.
WYMIANA PUNKTÓW NA PRODUKTY: jeśli mamy już uzbierane punkty przyznawane za zakupy w danym sklepie, to tak, jak już wcześniej wspomniałam, możemy zamienić je na nagrody. Takimi nagrodami mogą być produkty, które oferuje do sprzedaży dany sklep lub po prostu zupełnie inny asortyment. Często wybór nagrody zależy od nas - ogranicza nas jedynie liczba posiadanych punktów. Zachęca nas to do robienia zakupów w konkretnym sklepie, aby namnażać punkty, za które później wybieramy sobie naszą nagrodę - za lojalność wobec sklepu.
BONUSY ZA PODWYŻSZENIE HIERARCHII KUPUJĄCEGO: brzmi może niezbyt zrozumiale, ale chodzi o to, że niektóre sklepy dzielą swoich Klientów na kilka szczebli. Na przykład:

- klienci podstawowi,
- klienci stali,
- klienci priorytetowi,
- klienci VIPY ...
Każdy z tych szczebli osiągany jest przez kupującego po przekroczeniu określonej kwoty przeznaczonej na zakupy w sklepie. Jeżeli zarejestrujemy się w sklepie, to wtedy system sklepu może sumować nasze wydatki. I tak, jeśli nasza kwota pozostawiona za zakupy przekroczy np. 500 zł przechodzimy na wyższy szczebel i możemy korzystać z przysługujących na nich bonusów. Takimi bonusami są najczęściej zniżki procentowe na zakupy - im wyższy szczebel hierarchii, tym wyższa zniżka na zakupy.
UCZESTNICTWO W PROGRAMIE VIP ZA OPŁATĄ: dość dziwna, zdawałoby się na pierwszy rzut oka forma przyciągania Klientów, ale bardzo efektywna. Zdawałoby się, że nikt nie będzie płacił dodatkowych pieniędzy sklepowi, tylko po to, aby być jego szczególnym Klientem. Jednak nic mylnego. Lubimy wyróżniać się z tłumu, lubimy pokazywać innym naszą pozycję i statut. Dlaczego zatem, nie pochwalić by się elegancką kartą VIP-owską jakiegoś sklepu. Niech wszyscy zobaczą, że kupuję właśnie tam i stać mnie na opłacenie składki dla VIP-a.
Oczywiście z tego tytułu też przysługują określone rabaty na zakupy, a więc, gdy naprawdę kupujemy bardzo dużo, to nawet pomimo dopłaty jesteśmy na plusie - mamy duże upusty.
Bardzo dużą rolę w zachęcaniu nas do robienia zakupów odgrywają BANERY informujące o korzyściach płynących z zakupów w danym sklepie, wszelkiego rodzaju NEWSLETTERY wysyłane do zarejestrowanych Klientów, jak także po prostu najzwyklejsza STRONA INFORMACYJNA sklepu.
Róbmy więc zakupy w Internecie, gdyż przynoszą one nam oprócz radości z zakupionych produktów satysfakcję z otrzymanych bonusów. Bądźmy lojalni, a będziemy nagradzani!!!
Moim zdaniem najlepsze są rabaty na pierwsze zakupy. Wtedy dużo osób decyduje się na zakup kiedy dowiaduje się, że może go dokonać w jeszcze niższej cenie :)
OdpowiedzUsuń